Zanim projekt graficzny trafi do drukarni przechodzi długą drogę. Jeśli chcemy, aby kolorystyka pracy spełniała nasze oczekiwania, powinniśmy dowiedzieć się więcej o procesie zarządzania barwą. Proces ten jest często określany jako CMS – Color Management System
Pewnie każdemu grafikowi zdarzyło się zaprojektować wspaniały folder, który po wydruku na papierze wyglądał inaczej niźli na monitorze komputera. Jest to problem z którym boryka się wielu grafików. Co jest źródłem tych problemów i jak można sobie z nim poradzić?
Zarządzanie kolorem
Wszystkie etapy pracy nad projektem – nie tylko samo drukowanie – w znaczący sposób wpływają na efekt końcowy. Stara prawda mówi „że najsłabsze ogniwo procesu” warunkuje o jakości produktu produkowanego. Stwierdzenie to jest bardzo trafne w przypadku druku kolorowego.
System zarządzania barwą polega na stosowaniu takich samych punktów odniesienia barw podczas całego procesu powstawania i obróbki konkretnego projektu. Standardy według których są realizowane prace są wyznaczane przez normy ISO.
Kluczem do sukcesu podczas projektowania pracy jest użycie odpowiedniego monitora który jest skalibrowany we właściwy sposób. Pozwala to zobaczyć kolory na monitorze komputera w sposób zgodny z tym, jak praca będzie wyglądała po wydrukowaniu na papierze.
Bardzo istotne są również ustawienia właściwej kolorystyki w programach graficznych w komputerach, na których pracujemy. W większości wypadków zdjęcia są obrabiane w przestrzeni barwnej Adobe RGB. Po zakończeniu obróbki należy konwertować przestrzeń Adobe RGB na model stosowany podczas druku tz. CMYK.
Zmiana taka jest wykonywana poprzez konwersje do profilu CMYK. W przemyśle poligraficznym w Europie odpowiednim profilem CMYK jest FOGRA 39.
Kolejną kwestią jest oczywiście drukarka na której wykonujemy wydruki próbne. Najlepiej jest zlecić wydruk próbny w drukarni w której chcemy wykonać zlecenie druku. Wydruki takie są wykonywane na odpowiednio skalibrowanych drukarkach atramentowych, które z dużą dokładnością symulują kolory uzyskane na maszynie drukarskiej.
Drukarka taka jest często nazywana Prooferem, a wydruki przez nie drukowane Proofami kontraktowymi. Na podstawie tego wydruku możemy ocenić kolorystykę pracy i wymagać od drukarni uzyskania koloru zgodnego z tym wydrukiem.
Warto o tym pamiętać i zadbać o odpowiednie warunki pracy zanim projekt trafi do maszyny poligraficznej.